Ons Huis, daar voelt iedereen zich Thuis

Jullie besluiten om te gaan scheiden. Wat gebeurt er met de kinderen, en met het huis? Allerlei vragen schieten er door je hoofd, een belangrijke is: hoe verdeel je je woning bij echtscheiding? Wie blijft er in het huis wonen? Jij, je partner, of gaan jullie de woning verkopen? De beslissingen rondom het huis zijn vaak ingrijpend omdat het gaat over je THUIS. En dat THUIS verandert ingrijpend op het moment van uit elkaar gaan van partners, vooral voor de kinderen. Het zal nooit meer hetzelfde zijn als voor de breuk.

Ik ben weer terug bij Paulien, mediator, aan tafel. Wat is nu het eerste wat een mediator doet?
Een koppel wat heeft besloten om uit elkaar te gaan neemt contact op, voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek. Tijdens dat gesprek wordt de rol van de mediator uitgelegd: deze is vooral onpartijdig, kijkt vanaf “de zijlijn” naar de situatie. Belangrijk is dat zij de mensen persoonlijk niet kent. De eerste aandacht gaat uit naar de kinderen (als die er zijn). Dit is een gemeenschappelijk belang van beide partijen en voor hen gezamenlijk ook de grootste zorg. Tijdens het gesprek vraagt de mediator waar de cliënten behoefte aan hebben. Wat is hun wens en wat hebben ze nodig om de scheiding-verbinding van hun samenleving te begeleiden? De partijen krijgen de gelegenheid om hun verhaal te vertellen, en de reden van de breuk aan te geven. De behoefte en inschatting zijn de mediators focus. Het is de taak van de mediator om daarop in te spelen en de ex-partners al tijdens het kennismakingsgesprek rust en vertrouwen te geven. Eigenlijk is dan de begeleiding van het verwerkingsproces al begonnen. Als het vertrouwen in de mediator er is, dan ga je een mediation-overeenkomst aan; dit is een document waarin afspraken tussen partijen en de mediator worden vastgelegd. Tip: kies voor een mediator die is aangesloten bij de MFN (Mediation Federatie Nederland), dit is gunstig om dat deze “register-mediator” is aangesloten bij de Raad van Rechtsbijstand voor eventueel gesubsidieerde rechtsbijstand en handig als er een klacht is. En als klant ben je gewaarborgd voor de kennis van zaken van de mediator. Wel zo fijn natuurlijk, zeker in deze achtbaan van emoties.
Benieuwd om te horen wat de vervolg stappen zijn in dit traject? Houd dan de website in de gaten.

Volg ons op